DiLarang merokok

Monday, January 25, 2010

Assalamualaikum..

"aduih..geram betul!!" itulah kata2 yg selalu penulis keluarkan terutamanya ketika makan di sebuah restoran ataupun gerai. Tentu anda pun tahu kenapa saya berkata2 demikian. Ini disebabkan pakaian dan badan saya telah menjadi busuk disebabkan bau asap rokok yang melekat pada pakaian. Inilah realiti yang terpaksa dilalui oleh kita semua jika berkunjung ke tempat2 awam yang jelas terpapar DILARANG MEROKOK DI KAWASAN INI.

n3 kali ini sy nak komen skit berkenaan pengHARAMan rokok di negeri Pahang yang dikeluarkan oleh Jabatan Mufti negeri Pahang baru2 ni. Setelah mendengar pengHARAMAN rokok di negeri ini, penulis amat gembira kerana jelas sekali rokok ini hanya membawa KEBURUKAN kepada perokok dan kepada orang2 disekeliling mereka. Penulis mengharapkan agar perlaksanaannya tidak seperti melepaskan batuk ditangga, ini kerna perlaksanaan dan kempen2 TAK NAK! meROKOK yg telah dilancarkan pd suatu ketika dulu gagal mencapai matlamatnya. Jadi, penulis berharap perokok menghentikan tabiat buruk itu yang tidak memberi apa2 kebaikan kpd anda dan lebih elok sekiranya anda gunakan wang tersebut utk menderma, menabung dan sebagainya..Sekian, harap dimaaf komen saya dan terima kasih..


info:
Untuk pengetahuan semua pada Mac 1995, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa, Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam Malaysia Kali Ke-37 memutuskan bahawa amalan merokok itu hukumnya HARAM menurut pandangan Islam.Namun penguatkuasaan fatwa tersebut terletak di bawah bidang kuasa jabatan agama Islam setiap negeri.

4 comments:

Anonymous January 25, 2010 at 11:51 PM  

selepas pengharaman rokok eluklah pula dituruti dengan pengharaman dadah, racun dan najis yang menjadi ubat umat islam di Malaysia. Kemudian riba yang disebut dengan berbagai kata merdu, seperti faedah, bunga, deviden dan sebagainya. Merokok setakat berasap, jangan jadi sampai kelabu asap sudahlah.

eman January 26, 2010 at 9:44 AM  

benar kata tuan..kerna majoriti peghisap ni diklngan org melayu Islam..amat menyedihkan skali.

Janganlah kamu campur-adukkan antara kebenaran dan kebatilan, dan kamu sembunyikan yang benar padahal kamu mengetahuinya(al-Baqarah-42)

Darah-O January 26, 2010 at 12:00 PM  

nampak gaya ana xleh pi pahang la pahni..ahah

alang2 nak haramkan, tutup ar semua night club, bar, casino genting, sekatan arak.. baru pahang dapat capai sifar maksiat..hehe

eman January 26, 2010 at 3:20 PM  

haha..anda msih bernasib baik Darah-O

erm tu la alang2 mandi biar smpai basah. kte tgk stakat mana perlaksanaanya nanti. mampukah pahang melakukannya??

  © Design GreenBlack by silent_hunter 2008

Back to TOP