CGPA tinggi tak bererti jika tidak seiring dengan akhlak yg tinggi

Sunday, April 26, 2009

Kita selalu mendengar pelbagai kes seperti pegawai kerajaan pecah amanah, pegawai bank tidak amanah, pegawai penguatkuasa mengamalkan rasuah, cikgu melakukan perkara tidak bermoral dan macam2 kes lagi. Erm..kebanyakan kes-kes yang berlaku di Negara kita ni melibatkan orang2 yang mempunyai latarbelakang akademik yang tinggi. Cuba kita fikirkan apakah yang mendorong mereka atau apakah punca berlakunya perkara ini?

Pada pendapat saya dasar pedidikan di Negara ini salah satu penyebab berlakunya perkara2 ini. Pendidikan yang hanya menekankan percapaian akademik semata-mata hanya melahirkan masyarakat yang cemerlang tapi tidak dari segi akhlak. Memang tidak dinafikan terdapat juga faktor lain yang menyebabkan perkara ini. Dengan itu kita sebagai org Islam marilah kita sama2 memperbaiki akhlak dengan menyuburkan iman agar dapat memandu akal dan jiwa serta mengawal nafsu kita agar dapat melahirkan individu cemerlang dari segi akademik & akhlak dan seterusnya membentuk masyarakat yang berakhlak mulia. Ini dapat difahami dengan jelas melalui Hadis Rasulullah saw :

“ Sesungguhnya Allah tidak menilai ke atas rupa kamu serta harta kekayaan kamu, akan tetapi Dia hanya menilai hati dan amal perbuatan kamu.” ( HR Muslim dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah).

Renung2kan lah..sampai disini saja utk kali ni coz penulis ingin pulang bercuti hehe..all the bes for final exam..sy doakan anda smoga dipermudahkan oleh-Nya dlm segala urusan.

Wallahu a‘lam

5 comments:

cekgu Eniey April 25, 2009 at 10:40 AM  

salam,

betol..betol..saye sokong pe yang diperkatakan oleh ketua itu..hihi. selamat pulang ke kampung ye ketua..best betol..kami ni da nk pengsan..lame2 duk sini.tak balik2..hukhuk..

nurqalbun April 25, 2009 at 7:03 PM  

tul2..so, sbg bakal cikgu dan akan menjadi seorg cikgu..same2 la kite mjd role model kpd ank murid kite.huhu insyaAllah chai you!

Darah-O April 25, 2009 at 8:43 PM  

wahh..kalo camtu xmo bg CGPA tinggi la camni takut x seswai dgn akhlak yang x seberapa ni.. :p

selamat bercuti and have a nice jay walk..! \o/

silent_hunter April 28, 2009 at 10:59 AM  

hehe..tq2..bg comment..
eh jgn la mls stdy plak..huhu..
tp dh sem 7 ni mmg mls pun haha..
jwb ala kadar je la nanti :))

silent_hunter April 28, 2009 at 11:03 AM  

erm sian cikgu eniey..stdy smpai dh nk pengsan huhu..rileks laa..ape org ckp bersusah dlu..nanti senang dikemudian hari..ceewah..haha..

  © Design GreenBlack by silent_hunter 2008

Back to TOP