Subuh Yang Terakhir..

Saturday, August 15, 2009

A

lhamdulillah baru berkesempatan utk saya posting artikel pada kali sebab baru2 ni agak sibuk dgn kerja2 sekolah dan kerja harian. Lebih kurang pukul 2:00pm 13Ogos dapat berita dr cikgu Fauziah yang mengatakan saudara Ust Asri Rabbani telah meninggal dunia. Berita kematian itu amat memeranjatkan kami semua yang berada dalam bilik guru itu. Dengan serta merta saya mengakses internet utk mengesahkan berita kematian allahyarham. Memang benar menemukan saya berita menyedihkan ini..beliau telah pergi selama-lamanya ibarat lagu beliau PERGI TAK KEMBALI.

Ketika itu ku terkenang semua lagu-lagu beliau yang pertama kali ku dengar ketika sekitar tahun 1996 yang dikenali sebagai kumpulan nadamurni. Sebenarnya ayahku lah yang memperkenalkan kami sekeluarga dengan kumpulan rabbani ni. Dia amat meminati semua lagu2 rabbani ni. Ayahku lah yang sentiasa membeli album terbaru kumpulan rabbani pada suatu ketika dulu. Semua lagu lama rabbani memberi kenangan yang istimewa kepada keluarga kami yang membolehkan kami mengingati nostalgia lama apabila terdengar lagu dr rabbani ini. Walaupun pada masa kini terdapat banyak kumpulan nasyid yg saya minati tetapi allahyarham Ustaz Asri la yang paling menonjol di kalangan vokalis nasyid dinegara kita kerana disebabkan dek suaranya yang merdu.

Ku teringat pula pada minggu lepas baru je ku download lagu subuh yang terakhir ini..rupanya pada 13 Ogos baru ni merupakan SUBUH YANG TERAKHIR untuk beliau...
Buat ahli keluaraga al-marhum, tabahkan diri dan teruskan hidup dalam keredhaan Allah. Kami doakan anda semua tabah. Bilakah pula giliran kita? Dan dapatkah jantung kita melaksanakan tugasnya bertemu Ramadhan akan datang ini??

Koleksi album Rabbani milikku



Sekuntum Kamboja Yang Gugur

Biar luput dari pandangan
Tidak pupus di dalam ingatan
Kehilangan sebutir bintang di persada seni
Menjadi skenangan

Terukir senyuman manismu
Tergambar senda gurauanmu
Tuhan lebih menyayangimu
Menjemputmu pergi terlebih dahulu

Bersemadi jasadmu yang kaku
Diiringi gerimis yang sendu
Airmata tak terbendung lagi
Menangisi perpisahan ini

Sekuntum kemboja yang gugur
Menemani dikau di pusara
Biar detik dan musim berlalu
Hingga kini tiada pengganti

Di pagi hari yang mulia
Dikunjungi teman dan saudara
Bersama harapan dan doa
Moga berbahagia di negeri yang baqa?

0 comments:

  © Design GreenBlack by silent_hunter 2008

Back to TOP